به نام خدا

گزارش برنامه صعود به قله گنو در بندرعباس

کوهستان گنو یکی از جالبترین نمونه های معروف رشته کوههای زاگرس بشمار می آید.این کوهستان در جنوب شرقی زاگرس واقع شده است.کوهستان گنو با ابعادی معادل 34کیلومتر طول و 5تا15کیلومتر عرض مساحتی بالغ بر 350کیلومتر مربع را در بر می گیرد.قلل معروف منطقه گنو عبارت اند از:نصیری2349،استیری1546،فلات مرپهن2175،دوبرار2282،بلزگرد2233،ذنران زرد2309،تاسیمات صداو سیما2330،مرجوتون2254،کهنوج1813،سد سرخ1122،گود بوئی1895.کوه گنو پس از کوههای هماگ3267،سیرو2972،کوه شیب2731،کوه نیان2642،کوه باز2437 ششمین کوه مرتفع استان هرمزگان می باشد.گنو از نظر مکانی در شمال غربی شهر بندرعباس قرار گرفته است و جاده اصلی بندرعباس به سیرجان از شرق و جاده بندرعباس به بندر لنگه در جنوب آن می گذرد.صعود به قله گنو از چندین مسیر میتوان انجام داد1-جبهه جنوبی:از طریق جاده بندرعباس به بندر لنگه و جاده کوهستانی ایستگاه تلوزیون،پاسگاه دیدبانی سرحد گنو،مزرعه پرگو،قله نصیری2-جبهه شمالی:از طریق جاده بندرعباس به سیرجان،روستای تنگ باغ،روستای کهنوج بالا،قله آنتن،جاده آسفالت صدا و سیما در جهت غرب به سمت قله دوبرار و قله نصیری 3-جبهه غربی:از طریق جاده بندرعباس به بندر لنگه،روستای فادت بالا،به موزات ریل قطار روستای تیکوه،روستای سلکو،قله نصیری4-جبهه شرقی:از طریق جاده بندرعباس به سیرجان،آبگرم گنو،روستای گنو،چشمه کاشون،باغ انارون،روستای کهنوج بالا،قله سرجوتون،آسفالت صداوسیما در جهت غرب به سمت قله دوبرار و قله نصیری.مسیر صعود به قله گنو از جبهه جنوبی از طریق جاده بندرعباس به بندر لنگه(روستای ایسین،تازیان)بعد عبور از جاده منطقه حفاظت شده و پاسگاه محیط بانی مرکزی(واقع در ابتدای جاده ایستگاه)که یک جاده به طول ارتفاع و پیچ و خم بود شروع می شود.منطقه حفاظت شده گنو در 29کیلومتری شمال غربی شهرستان بندرعباس واقع شده است.این کوه در مقایسه با آب و هوای گرم بندرعباس دارای آب و هوای نسبتاٌ معتدل است و به همین جهت از اهمیت خاصی برخوردار است.پوشش گیاهی آن بسیار جالب و قابل توجه است به طوری که اداره محیط زیست هرمزگان برای حفظ و حراست از آنها تمام پوشش گیاهی این منطقع را مورد حفاظت و کنترل خود در آورده است.تنوع پوشش گیاهی این کوه از دامنه تا قله کوه در انواع درختان گرمسیری مانند استپ بیابانی و استپ کوهپایه ای و گونه های گیاهی نواحی سردسیری است.در دامنه کوه ابتدا بوته های پراکننده ای رشد کرده اند که انواع گندمیان،گون،تک درخت در میان آنها وجود دارد.بالاتر از دامنه نوع گیاهان تغییر می کند به طوری که درارتفاع 1800متری بادام وحشی گونه غالب را تشکیل می دهد.در حالی که دیگر گونه های یاد شده در ارتفاع 2300متری مشاهده می شوند. به علت کاهش دما درختان سردسیری کاج،مرو،زیتون وحشی و شمشماد وحشی به صورت انبوه روییده اند.درختان این ناحیه هر از گاهی در اثر صاعقه در وسعت زیادی آتش می گیرند. از گیاهان دیگر ارتفاعات گنو انواع گیاهان دارویی است که مورد توجه محققان و پژوهشگران می باشد.کوه گنو واقع در شمال شرقی بندرعباس و مشرف بر دشت خلیج فارس در موقعیت جغرافیایی29-27عرض شمالی 81-56طول شرقی قرار دارد.

در پنجشنبه24/11/87ساعت 4در ایستگاه راه آهن کاشان سوار قطار شدیم قطاری که قرار است ما را از مسیر ریلی کاشان،نائین، اردکان،یزد،سیرجان و بندرعباس به خطه خونگرم جنوب برساند.در طول مسیر مناظر زیبایی از کویر چشم نوازی می کند.ساعت 7:30نماز مغرب و عشا را در ایستگاه اردکان به جا آوردیم.

جمعه25/11/87برای نماز صبح ساعت6 قطار در کهه توقف می کند.سپیده می زند و کم کم نخلهای جنوب در راه پدیدار می شوند، پس از صرف صبحانه در قطار ساعت 9صبح در بندرعباس رسیدیم.ماشین گرفتیم و به میدان یادبود رفتیم در کنار ساحل و در بازار بندرعباس گشتی زدیم ناهار را در پارکی نزدیک میدان یادبود خوردیم گروه دوچرخه سواران از ما جدا شدند تا برای دوچرخه سواری دور قشم بروند.ساعت 16به سمت آبگرم گنو به راه افتادیم و پس از یک ساعت به مقصد رسیدیم.آبگرم گنه در 24کیلومتری شمال غربی بندرعباس و در دره ای واقع شده و آب این چشمه از دست آبهای گوگردی گرم است.این چشمه 12استخر زنانه و مردانه دارد و پس از گردش در منطقه و صرف شام به استراحت پرداختیم.

شنبه26/11/87ساعت 5:10از طرف آبگرم گنو با یک دستگاه مینی بوس حرکت کردیم با تعداد 11نفر(3نفر خانم و 8مرد)که پس از یک ساعت و عبور از جاده بندرعباس به بندر لنگه به منطقه حفاظت شده و عبور از پاسگاه محیط بانی مرکزی و محل آبندچوبی رسیدیم و ساعت6:10شروع به حرکت کردیم و طی عبور از مسیر تنگر سیاه ودره تنگ سیاه ساعت7:40به چشمه بر کوه رسیدیم بعد از استراحت و صبحانه ساعت8:30شروع به حرکت به طرف بالا کردیم و طی مدت2:45 و عبور از سنگ فراز به قله مجاور (قله نصیری2349متر اصلی)رسیدیم و درمسیر یک راه نسبتاٌ مشخص و سنگی بود و چون ما مسیر را نمیشناختیم از قبل یک راهنما تهیه کرده بودیم و ساعت 11:15 به قله رسیدیم و بعد از استراحت ساعت12 به طرف پائین حرکت کردیم و درمسیر چون وقت به اندازه کافی داشتیم در برگشت آهسته آمدیم و ساعت 16:30به محل مینی بوس که پیدا شده بودیم رسیدیم و طی تاخیر مینی بوس  ساعت19به بقیه افراد گروه که در بندرعباس منتظر ما بودند رسیدیم بلافاصله به سمت رودان حرکت کردیم و ساعت 10شب به باغ مرکبات محصرآباد رسیدیم این باغ متعلق به یکی از افراد سرشناس رودان بود.

یکشنبه27/11/87پس از صرف صبحانه در محوطه باغ قدم زدیم بعد از آن ساعت 11به سمت بندر خمیر راه افتادیم و پس از 2ساعت به بندر رسیدیم با لنج به سمت بندر لافت در جزیره قشم رفتیم بندری با مردمانی مهربان و اهل سنت،بندر بادگیرها و در یکی از مسجدها اتراق کردیم و به گروه دوچرخه سواران پیوستیم بعد به سوی چاهای طلا(در این منطقه چندین چاه کم عمق وجود دارد که متعلق به دوره هخامنشی است مردم آب باران را دراین چاهها جمع می کردند و برای آشامیدن و استحمام استفاده می کرده اند  و چون آب شیرین این چاهها برایشان باارزش بوده آنها را چاههای طلا نامیده اند)ساعت17تمام افراد گروه سوار بر قایق به سوی جنگلهای حرا براه افتادیم در حوالی جزیره قشم بندر پل،جزیره هرمز و بندر خمیر مجموعه ای از درختان حرا به چشم می خورد جنگلها هنگام بالا آمدن آب دریا در آبهای خلیج فارس شناور می ماند و باا فروکش کردن آب دریا به مدت 6تا7ساعت مانند جنگلهای مناطق خشک نمایان می شوند.دم غروب از جنگلهای به سمت بندر لافت رفتیم.با تمام شدن بنزین یکی از قایقها 2ساعتی را در دریا بودیم و ساعت 8شب با ساحل رسیدیم آب دریا دچار جزر شده و پائین رفته است و ساعت 9شب به سمت درگهان براه افتادیم که از توابع جزبره قشم است و در 20کیلومتری غرب شهر قشم واقع شده است.

دوشنبه28/11/87امروز اربعین است برای خرید به چند مرکز خرید در درگهان رفتیم و درساعت 14از درگهان به سمت قشم رفتیم پس از صرف ناهار در ساعت15:30به سمت دره ستارگان حرکت کردیم این دره در روستای برکه خلف در فاصله 5کیلومتری از ساحل جنوبی جزیره قرار گرفته است و از زیباترین جلوه های فرسایش است به دلیل وجود انواع پدیده های فرسایش در این دره وزش باد از لابه لای ستونها تولید صدا می کند و به همین دلیل مردم منطقه معتقدند شبها ارواح در این دره رفت وآمد دارند.اینجا شبهای ساکت و تاریکی دارد و محل مناسبی برای رصد ستاره ها است.بعد از آن برای دیدن جزیره ناز به کنار ساحل می رویم این جزیره حدود 1کیلومتر از ساحل فاصله دارد در زمان جزر باریکه ای ازخشکی جزیره ناز را به ساحل قشم متصل می کند.از آنجا به غار خرس رفتیم این غارها در 10کیلومتری شهر قشم قرار دارد.

سه شنبه29/11/87ساعت 8صبح از قشم به مقصد بندرعباس خارج می شویم پس از 2ساعت به ایستگاه قطار می رسیم و در ساعت 15:20سوار قطار شده و در ساعت 8صبح چهارشنبه30/11/87به کاشان رسیدیم.